maanantai 29. helmikuuta 2016

Toiminnallista matikkaa ja tunnekortit

Viimeisten viikkojen aikana toteutimme muutamia suunnitelmiamme. Suuren ikäjakauman vuoksi meidän tuli pohtia, kuinka saamme eri ikätasoille sopivan haastavia, mutta ei liian vaikeita tehtäviä. Onneksi meitä oli yhteensä 4 suomalaista opettajaa sekä yksi paikallinen vapaaehtoinen tulkki.

Jaoimme ison ryhmän kahtia niin, että pienet lapset jäivät Idan ja Raitan hoiviin leikkihetkeen. Heidi ja Emma ottivat isommat lapset ulos, jossa he istuivat piiriin yhdessä. Tavoitteena oli harjoitella lukuja 1-5 pullonkorkkien avulla siten, että jokainen lapsi otti sen määrän korkkeja kuin opettaja näytti sormia. Tämän jälkeen oppilaat harjoittelivat myös hiekkaan numeron piirtämistä. Opettaja kirjoitti hiekkaan numeron, jonka verran oppilaan tuli näyttää korkkeja opettajalle. Loppuajasta tehtävä eteni vielä hiukan haastavemmalle tasolle niin, että opettaja pyysi ottamaan esimerkiksi kaksi korkkia lisää jo aiempiin ja oppilaat tämän jälkeen laskivat yhdessä ääneen korkkien lukumäärän ja kirjoittivat hiekkaan. Pullonkorkit myös palautettiin samalla tyylillä niin, että opettaja pyysi palauttamaan esimerkiksi 1 korkin ja tämän jälkeen oppilaat laskivat monta korkkia jäi jäljelle.

Tunti sujui hienosti ja isommat oppilaat olivat innoissaan, kun saivat heidän tasoonsa riittävän haastavia tehtäviä. Aluksi he hiukan hämmentyivät, sillä toiminnallisuus ei ole heille tuttua, mutta kun he ymmärsivät idean, he motivoituvat harjoituksesta. Tulkki oppilaan ja opettajan välissä on välttämätön tehtävänannon ymmärtämiseksi. Lisäksi ryhmän jakaminen pienemmäksi helpottaa oppilaiden keskittymistä sekä opettajan on helpompi auttaa jokaista yksilöllisesti sekä tunnistaa myös tukea tarvitsevat oppilaat.

Lisäksi olemme käyttäneet tunteiden opettelussa ja tunnistamisessa apuna tunnekortteja. Kortin toisella puolella on kirjoitettuna tunne englanniksi ja toisella puolella kasvojen kuva tunteesta. Joka päivä kysymme, kuinka oppilaat tuntevat tänään ja he saavat tulla valitsemaan kortin sekä näyttämään tunteen omilla kasvoillaan. Kulttuurissa negatiivisten tunteiden näyttäminen ei ole tavallista, joten olemme yrittäneet opettaa lapsille myös negatiivisten tunteiden sanoittamista. Lapset tykkäävät tunnekorteista ja he ovat oppineet myös sanoittamaan omia tunteitaan kuten itkutilanteissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti